DaisyDerksen.reismee.nl

Bon Weekend:)

Hallo allemaal,

zoals je in mijn titel kunt lezen is het voor ons al bijna weekend! We hebben namelijk kunnen regelen dat we 1x in de 2 weken maar 4 dagen naar stage hoeven te komen. Dat betekent dat we komende vrijdag al lekker weekend hebben en dat na morgen onze 3e stageweek er alweer op zit. Deze vrije dag wordt uiteraard gebruikt om heel hard aan school te werken.... oké... en een beetje te genieten van het strand.

Zoals ik al zei zitten er al bijna 3 stageweken op. Op dit moment heb ik het erg naar mijn zin, maar in het begin vroeg ik me af waar ik in hemelsnaam beland was. In eerste instantie dacht ik dat de meivakantie ervoor had gezorgd dat de kinderen wat druk waren. Ze luisterden niet zo goed en deden lekker wat ze zelf wilden, maarja.. dat heb je wel eens na 2 weken vakantie. Toen het na een week school nog steeds zo was begon ik me wel af te vragen of dit de gang van zaken hier was? De kinderen luisterden écht heel slecht en beloningssystemen e.d. leken totaal geen indruk te maken. Ik werd hier best onzeker van.. voor het eerst in 3 jaar had ik het gevoel dat het me niet ging lukken. Ik probeerde verschillende dingen uit zoals een ander beloningssysteem, activerende werkvormen en positief gedrag belonen. Het beloningssysteem werkt maar voor 5 minuten, de activerende werkvormen activeerde dingen die ik liever niet wilde en positief belonen interesseerde ze ook niet echt. Ik heb hier een aantal keren met mijn mentor over gesproken en zij ervaart hetzelfde probleem. Ze werkt hier nu 6 jaar en geeft aan dat het nooit anders is geweest. Hoewel ze deze groep erg extreem vindt, waren de andere groepen ook erg druk.
Helaas heb ik nog steeds geen antwoord op de vraag hoe het kan dat deze kinderen zó druk zijn en slecht luisteren. Heeft het te maken met opvoeding en mentaliteit of komt het omdat het al vanaf de kleuterschool niet wordt gecorrigeerd? Het zou ook nog te maken kunnen hebben met verveling. In Nederland wordt er namelijk bij de meeste lessen gedifferentieerd. Dat houdt in dat je in verschillende niveaugroepen werkt bij o.a. rekenen en taal. Differentiëren kennen ze hier niet echt, en zeker niet in zulke maten zoals wij dat in Nederland doen.

Naast dat de kinderen erg druk zijn, zijn het individueel echt schatten en zijn er ook een aantal dingen die ik zeker zal meenemen in mijn afstudeerstage volgend jaar. Zo geeft mijn mentor alle kinderen aan het begin van de ochtend een hand en ook weer als ze naar huis gaan. Ik had hier wel vaker van gehoord maar ik had het nog nooit eerder bij een van mijn mentoren gezien. Het mooie is, dat je meteen kunt zien hoe een kind zich voelt. En ook na een lastige dag met een bepaalde leerling kun je deze dag door middel van een hand en een groet toch nog enigszins positief afsluiten.

Naast stage doen we ook nog andere leuke dingen. Zo gaan we op zaterdag meestal lekker op stap en gaan we in het weekend veel naar het strand. Gisteren zijn we voor het eerst naar zumba les geweest. Het was erg leuk en daarom hebben we besloten dat we dit voortaan 1x in de week gaan doen.

Dit weekend gaan we uiteraard ook naar het strand. We willen met de auto naar Cas Abou rijden. Dit schijnt een mooi strand te zijn in het westen van het eiland, ik zal jullie in de volgende blog jaloers maken met mooie foto's :) Daarnaast is er zaterdag overdag een soort festival op Kokomo Beach en daar willen we ook graag naartoe gaan. Genoeg te doen dus!

Dat was het alweer voor vandaag :)

tot snel,
Liefs Daisy

Reacties

Reacties

Ingrid van Mulkom

Hoi Daisy,
Ik denk dat differentiatie er zeker voor zal zorgen dat er meer rust komt. Kinderen uitdagen, prikkelen en op het juiste niveau aanspreken is zooo belangrijk! Misschien je dat eens kunnen gaan uitproberen?? Uitdagende opdrachten, extra en moeilijker werk voor de snelle leerlingen, instructietafel. Misschien biedt werken met een weektaak ook een oplossing? Ben benieuwd naar het vervolg!!
Zo zie je maar dat je altijd nog kunt leren!!!
Goed om te horen dat het goed gaat met je!!
Succes en nog veel plezier!!
Ingrid

Vivian

Hoi Daisy,

Dat klinkt als een uitdaging! Die hand, die blik voor elk kind, dat is toch even écht contact. Mooi...

Bianca Beckers

Hoi Daisy, fijn om je ervaringen te lezen en mooi dat je al zaken hebt die je mee terug zou willen nemen. Lijkt me een goede vraag om eens uit te zoeken en te bespreken waarom het is dat de kinderen druk zijn en minder luisteren. Is dat ook je onderzoeksvraag?
Daisy, geniet!

Debbie Schreuders

Hoi Daisy,
Fijn en boeiend om jouw ervaringen te lezen!! Een hele uitdaging deze stageplek! En wat een ervaring om daar een periode in jouw leven door te brengen! Geniet! Dit zul je nooit meer vergeten.
Wat betreft jouw onderzoeksvraag:Ik sluit mij aan bij de tips van Ingrid. Kinderen proberen te boeien en uit te dagen. Werken ze met een methode? Is er ook ruimte voor spelend en onderzoekend leren? Ben benieuwd naar jouw vervolgverhalen! Veel succes en vooral plezier! groetjes Debbie

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!